کد مطلب:1013 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:341

مکـان نمـازگزار
مكان نمازگزار نه شرط دارد:



شرط اول: آنكه مباح باشد.



مسأله 875 ـ كسی كه در ملك غصبی نماز می خواند اگر چه روی فرش و تخت و مانند اینها باشد، نمازش باطل

است. ولی نماز خواندن در زیر سقف غصبی و خیمه غصبی مانعی ندارد.



مسأله 876 ـ نماز خواندن در ملكی كه منفعت آن مال دیگری است، بدون اجازه كسی كه منفعت ملك، مال او

می باشد باطل است، مثلاً در خانه اجاره ای اگر صاحب خانه یا دیگری بدون اجازه كسی كه آن خانه را اجاره كرده نماز

بخواند نمازش باطل است، و همچنین است اگر در ملكی كه دیگری در آن حقی دارد نماز بخواند، مثلاً اگر میت

وصیت كرده باشد كه ثلث مال او را به مصرفی برسانند، تا وقتی ثلث را جدا نكنند، نمی شود در ملك او نماز خواند.



مسأله 877 ـ كسی كه در مسجد نشسته، اگر دیگری جای او را غصب كند و در آنجا نماز بخواند نمازش باطل

است علی الاحوط.



مسأله 878 ـ اگر در جائی كه نمی داند غصبی است نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد، یا در جائی كه غصبی

بودن آنرا فراموش كرده نماز بخواند و بعد از نماز یادش بیاید، نماز او صحیح است، ولی كسی كه خودش جائی را

غصب كرده، اگر فراموش كند و در آنجا نماز بخواند اگر چه حكم به بطلان نمازش نمی توان كرد، لكن احوط آنست كه

اكتفا به آن نماز ننموده و در جای دیگری دوباره آنرا بخواند.



مسأله 879 ـ اگر بداند جائی غصبی است، ولی نداند كه در جای غصبی نماز باطل است و در آنجا نماز

بخواند، نماز او باطل می باشد.



مسأله 880 ـ كسی كه ناچار است نماز واجب را سواره بخواند، چنانچه مثلاً ماشین یا تخت های آن یا حیوان

سواری یا زین آن غصبی باشد نماز او باطل است در صورتی كه سجده بر جای غصبی نماید یا فضا مغصوب باشد مثل

فضاء داخل ماشین غصبی. و اما چنانچه فضاء مغصوب نباشد و سجود به نحو ایماء و اشاره باشد و قصد قربت هم

بتواند بكند در این صورت احتیاط مستحبی اعاده آن است و همچنین است اگر بخواهد بر آن حیوان نماز مستحبی

بخواند.



مسأله 881 ـ كسی كه در ملكی با دیگری شریك است اگر سهم او جدا نباشد بدون اجازه شریكش نمی تواند در

آن ملك تصرف كند و نماز بخواند.



مسأله 882 ـ اگر با عین پولی كه خمس و زكات آنرا نداده ملكی بخرد، تصرف او در آن ملك حرام، و نمازش هم

در آن باطل است.



مسأله 883 ـ اگر صاحب ملك به زبان اجازه نماز خواندن بدهد، وانسان بداند كه قلباً راضی نیست، نماز

خواندن در ملك او باطل است. و اگر اجازه ندهد و انسان یقین كند كه قلباً راضی است نماز صحیح است.



مسأله 884 ـ تصرف در ملك میتی كه خمس یا زكات بدهكار است حرام و نماز در آن باطل است، ولی اگر

بدهی او را بدهند یا ضامن شوند كه ادا نمایند، تصرف و نماز در ملك او اشكال ندارد.



مسأله 885 ـ تصرف در ملك میتی كه به مردم بدهكار است، حرام و نماز در آن باطل است، ولی اگر ضامن

شوند كه قرضهای او را بپردازند، یا اینكه طلبكارها و وصی میت یا طلبكارها و حاكم شرع اجازه بدهند، تصرف و نماز

در ملك او مانعی ندارد.



مسأله 886 ـ اگر میت قرض نداشته باشد، ولی بعضی از ورثه او صغیر یا دیوانه یا غائب باشند، تصرف در

ملك او حرام و نماز در آن باطل است.



مسأله 887 ـ نماز خواندن در مسافر خانه و حمام و مانند اینها كه برای واردین آماده است اشكال ندارد، چون

اطمینان به رضا حاصل است، ولی در غیر این قبیل جاها در صورتی می شود نماز خواند كه مالك آن اجازه بدهد، یا

حرفی بزند كه معلوم شود برای نماز خواندن اذن داده است، مثل اینكه به كسی اجازه دهد در ملك او بنشیند و

بخوابد، كه از اینها فهمیده می شود برای نماز خواندن هم اذن داده است.



مسأله 888 ـ در زمین بسیار وسیعی كه برای او مشكل است موقع نماز از آنجا بجای دیگر برود، بی اجازه مالك

می شود نماز خواند.



شرط دوم:



مسأله 889 ـ مكان نمازگزار باید بی حركت باشد. واگر به واسطه تنگی وقت یا جهت دیگر ناچار باشد در جائی

كه حركت دارد، مانند اتو مبیل و كشتی و ترن نماز بخواند، به قدری كه ممكن است باید، در حال حركت چیزی نخواند

و اگر آنها از قبله به طرف دیگری حركت كنند، به طرف قبله برگردد.



مسأله 890 ـ نماز خواندن در اتومبیل و كشتی و ترن و مانند اینها، وقتی ایستاده اند مانعی ندارد.



مسأله 891 ـ روی خرمن گندم و جو و مانند اینها كه نمی شود بی حركت ماند نماز باطل است.



شرط سوم:



مسأله 892 ـ در جائی كه به واسطه باد یا باران یازیادتی جمعیت، انسان اطمینان دارد كه نمی تواند نماز را تمام

كند، نمی تواند شروع به نماز نماید، ولی چنانچه شك دارد و احتمال می دهد كه بتواند نماز را تمام كند، می تواند

رجاءاً شروع به نماز نماید.



شرط چهارم : آنكه در جائی كه ماندن در آن حرام است،مثلاً زیر سقفی كه نزدیك است خراب شود نماز

نخواند. لكن اقوی آنست كه حرمت ماندن در آن موجب بطلان نماز نمی شود هر چند كه اعاده احوط است.



شرط پنجم : آنكه روی چیزی كه ایستادن و نشستن روی آن حرام است مثل فرشی كه اسم خدا یا قرآن بر آن

نوشته شده نماز نخواند چونكه موجب هتك دین است بلكه در بعضی موارد موجب كفر است و ممكن نیست به این

گونه نماز قصد قربت نمود.



شرط ششم : آنكه در جائی كه سقف آن كوتاه است و نمی تواند در آنجا راست بایستد، یا به اندازه ای كوچك

است كه جای ركوع و سجود ندارد، نماز نخواند. و اگر ناچار شود كه در چنین جائی نماز بخواند، باید به قدری كه

ممكن است قیام و ركوع و سجود را بجا آورد.



شرط هفتم:



مسأله 893 ـ بنابر اقوی باید جلوتر از قبر پیغمبر و امام علیه السلام نماز نخواند، و همچنین مساوی با آن نماز

نخواند بنابر احتیاط واجب.



مسأله 894 ـ اگردر نماز چیزی مانند دیوار بین او و قبر مطهر باشد كه بی احترامی نشود اشكال ندارد، ولی

فاصله شدن صندوق شریف و ضریح و پارچه ای كه روی آن افتاده كافی نیست.



شرط هفتم: آنكه مكان نمازگزار اگر نجس است بطوری تر نباشد كه رطوبت آن به بدن یا لباس او برسد، ولی

جائی كه پیشانی را بر آن می گذارد اگر نجس باشد، در صورتی كه خشك هم باشد نماز باطل است. و احتیاط مستحب

آنست كه مكان نمازگزار اصلاً نجس نباشد.



شرط نهم: آنكه جای پیشانی نمازگزار از جای زانوها و سر انگشتان پای او، بیش از چهار انگشت بسته پست تر یا

بلندتر نباشد، و تفصیل این مسأله در احكام سجده گفته می شود.



مسأله 895 ـ لازم نیست زن در حال نماز عقب تر از مرد بایستد، و جای سجده او از جای ایستادن مرد كمی

عقب تر باشد، اگر چه احوط است. لكن در صورتی كه عقب تر نباشد احتیاط واجب آنست كه لااقل به مقدار یك ذراع

بین مرد و زن فاصله باشد.



مسأله 896 ـ مكروه است زن برابر مرد یا جلوتر بایستد و باهم وارد نماز شوند ولی چنانچه بین آنها یك ذراع

فاصله باشد واجب نیست كه نماز را دوباره بخوانند، و اگر یكی زودتر از دیگری به نماز بایستد نماز او صحیح است، و

همچنین كسی كه بعد مشغول نماز شده واجب نیست نمازش را دوباره بخواند در صورت فاصله یك ذراع.



مسأله 897 ـ اگر بین مرد و زن دیوار یا پرده یا چیز دیگری باشد كه یكدیگر را نبینند، و یا بین آنان اقلاً ده ذراع كه

تقریباً پنج ذرع می شود فاصله باشد، و یا آنكه مكان یكی از آنان به قدری بلند باشد كه نگویند زن جلوتر از مرد یا برابر

او ایستاده است كراهت برطرف می شود.



مسأله 898 ـ مشهور بین علماء آنست بودن مرد و زن نامحرم در اطاقی كه كسی در آنجا نیست و كسی هم

نمی تواند وارد شود حرام است، لكن ادله حرمت قابل اشكال است سنداً و دلالةً و احتیاط مستحب آنست كه در آنجا

نماز نخوانند ولی اگر یكی از آنها مشغول نماز باشد و دیگری كه با او نامحرم است وارد شود نماز او اشكال ندارد.



مسأله 899 ـ نماز خواندن در جائی كه تار و مانند آن استعمال می كنند در صورتی كه ضرورتی اقتضا نكند و

وقت هم واسع باشد، باطل است لكن اگر قصد قربت از او متمشی شود اقوی صحت است.



مسأله 900 ـ احتیاط واجب آنست كه در خانه كعبه و بر بام آن نماز واجب نخوانند، ولی در حال ناچاری

اشكال ندارد.



مسأله 901 ـ خواندن نماز مستحب در خانه كعبه و بر بام آن اشكال ندارد بلكه مستحب است در داخل خانه

مقابل هر ركنی دو ركعت نماز بخوانند.



جاهائی كه نماز خواندن در آنها مستحب است

مسأله 902 ـ در شرع مقدس اسلام بسیار سفارش شده است كه نماز را درمسجد بخوانند، و بهتر از همه مسجدها

مسجد الحرام است، و بعد از آن مسجد پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم وبعد مسجد كوفه و بعد از آن مسجد بیت

المقدس و بعد از مسجد بیت المقدس، مسجد جامع هر شهر و بعد ازآن مسجد محله و بعد از مسجد محله، مسجد

بازار است.



مسأله 903 ـ برای زنها نماز خواندن در خانه، بلكه در صندوقخانه واطاق عقب بهتر است، ولی اگر بتوانند كاملاً

خود را از نامحرم حفظ كنند، و در مسجد نماز بخوانند فضیلت مسجد را درك خواهند نمود.



مسأله 904 ـ نماز در حرم امامان علیهم السلام مستحب بلكه بهتر از مسجد است، ونماز درحرم مطهر حضرت

امیر المؤمنین علیه السلام برابر دویست هزارنماز است .



مسأله 905 ـ زیاد رفتن به مسجد و رفتن در مسجدی كه نمازگزار ندارد مستحب است، و همسایه مسجد

اگرعذری نداشته باشد مكروه است در غیر مسجدنماز بخواند.



مسأله 906 ـ مستحب است انسان باكسی كه در مسجد حاضر نمی شود غذانخورد و در كارها با او مشورت

نكند و همسایه او نشود و از او زن نگیرد و به او زن ندهد.



جاهائی كه نماز خواندن در آنها مكروه است

مسأله 907 ـ نماز خواندن در چند جا بنابرمشهور مكروه است و از آن جمله است : حمام، زمین نمكزار، مقابل

انسان، مقابل دری كه باز است، در جاده، خیابان



و كوچه اگربرای كسانی كه عبور می كنند زحمت نباشد و چنانچه زحمت باشد حرام و بنابر احتیاط واجب نماز باطل

است، مقابل آتش و چراغ، در آشپزخانه و هر جا كه كوره آتش باشد، مقابل چاه و چاله ای كه محل بول باشد، روبروی

عكس و مجسمه چیزی كه روح دارد مگر آنكه روی آن پرده بكشند، در اطاقی كه جنب در آن باشد، در جائی كه عكس

باشد اگر چه روبروی نمازگزار نباشد، مقابل قبر، روی قبر، بین دو قبر، در قبرستان ولكن دلیلی بر كراهت بعض

ازمذكورات نداریم .



مسأله 908 ـ كسی كه در محل عبور مردم نماز می خواند، یا كسی روبروی اوست مستحب است جلوی خود

چیزی بگذارد، و اگر چوب یا ریسمانی هم باشد كافی است